Sosisli sandviçte baş karışıklığına son

bencede

New member
Bu orta bilhassa telefon klavyesinde emojileri olan yemekleri araştırıyorum. Birkaç haftadır “Harbiyiyorum” Instagram hesabımda Türkiye’de en güzel sosisli sandviç yapan yerleri soruyorum. Bununla ilgili de biroldukça karşılık aldım. Anladığım o ki; bana tavsiye edilen güzel sosisli sandviçlerin bahtı Türkiye’de birbirlerini taklit ederek yeni açılan burgercilerin elinde duruyor. Yani bir burger restoranı, menüsüne alternatif olarak bir de sosisli sandviç ek ediyor lakin gerçek manada yurt haricindeki üzere direkt sosisli sandviçin ya da uygun bir sosisin hakkını vermemiş oluyor.

Bugün size Kadıköy’de Caferağa Mahallesi Şevkibey Sokak’ta çiçeği burnunda ve devrimci bir sosisli sandviççiden bahsedeceğim. İsmi: Faruk’s Hot Dog. Fakat öncesinde Türkiye’de sosisli sandviçin tarihî gelişmeninden bahsetmem gerekiyor.

SALÇALI SUDA SOSİSLİ SANDVİÇ SATAN BÜFELER

Hepimiz biliriz, biz Türkler sosisi konutta daha fazlaca salçalı suda haşlayarak yeriz. Bu o denli yerleşik bir yeme alışkanlığıdır ki; dışarıda büfelerde birinci yediğimiz sosisli sandviçleri hatırlayınız lütfen. Kırmızı ışık altında buharı üstünde salçalı suda pişen sosisler birden fazla vakit açık bir ayran eşliğinde açlığımızı süratlice yatıştırmaya teşnedirler. Sosisin ortasında piştiği salçalı su, bununla birlikte sandviçe de sos olur. Büfe yetkilisi size bir kaşık ile sosisin ortasında piştiği suyu sandviç ekmeğinin içine boca eder. Sosisi tıpkı salçalı sudan çıkarır ve argümansız bir sandviç ekmeğinin içine koyar. Bu ayaküstü büfelerin sosisli sandviçe kattığı bir başka artı da “Büfe Hardalı” diye geçen toz hardal ile kendi yaptıkları bir hardaldır ve inanın bir acıdan fazlaca daha ötesidir. (Bu hardal sushideki wasabi üzeredir.) İsteğe nazaran büfe hardalı ve ince uzun kesim büfe turşusu ek edilerek sosisli sandviç tamamlanır. O salça sos, o hardal ve büfe turşusundan bir sefer ısırık alıp sevdiyseniz şayet bu sosisli sandviç tecrübesini tekrar unutmanız mümkün değildir. İşte bu sözün tam manası ile “Türk Yordamı Sosisli Sandviç”tir ve yalnızca Türkiye’ye özeldir. Yurt haricinden yabancı arkadaşlarınızı bu büfelere götürecek olursanız onlar da bunun daha evvel hiç görmedikleri adapta hazırlanan bir sosisli sandviç olduğunu söylerler.

Bu büfelerin en büyük handikapı sosisin kaliteli bir sosisli olmaması en büyük artısı da (elbet) ucuz olmalarıdır.

Yani demem o ki Türkiye’de büfeler sosisli sandviç külçeşidini bugünlere taşıyan algının primitif temellerini oluşturur.

YENİ JENERASYON SOSİSLİ SANDVİÇÇİLER

Gel vakit git vakit Türkiye’de sosisli sandviç, yazımın en başında bahsetmiş olduğum üzere daha batılı hali ile evvel yeni açılan burgercilerin menülerinde yer almaya başladı ve vakit içerisinde de biroldukça yer yurt haricindeki örneklerini modelleyerek, piyasada yer edinmeye çalıştı. Sosislerin üzerine garnitür olarak tatlı ekşi relishiler, Alman lahana turşusu olarak bilinen Sauerkrautlar ve kurutulmuş soğanlar eklendi. Sosisler de vakit ortasında geliştirildi ve içerisine çedar, kars gravyeri, sucuk üzere dolgular girdi. Birtakım sosisli sandviç yapan yerler domuz sosisi de menülerine eklediler. bu biçimdece Türkiye batılı sosisli sandviçle büsbütün tanışmış oldu. Yetmedi yeni sosisli sandviç ekmekleri de çeşitlendirildi. Hamburgercilerde fazlaca moda olan tatlı brioche ekmekler (bence pastane poğaçasından farkı yoktur) susamlı, çörek otlu çeşitler ile menülerde sosisli sandviç kombinasyonları yapılmaya başlandı. bir daha yetmedi sosisli sandviçlerin üzerine konulan soslar da bereketlendi ve sandviçlerin üzerine sel üzere aktı. Her şeyde olduğu üzere burada da görgüsüzlük hudut tanımadı ve günün sonunda maalesef bu soslar ve garnitürler altında yediğimiz sosisi asla nazaranmez, ortasındaki yeterli bir sosis dahi olsa o sosisin lezzetini alamaz, ne yediğimizi anlayamaz hale geldik. Ayrıyeten onca soslu ve garnitürlü sosisli sandviçi yerken sandviçler elimizde parçalandı, üzerlerindeki soslar yüzümüze, gözümüze, kirpiğimize bulaştı. Sandviçin ortasındaki garnitürlerin yarısı ise yerlere saçıldı.

bu biçimdece her geçen gün sosisli sandviçte Türk damak tadından uzaklaşıldığı üzere, sosisli sandviç yeme zevkimiz de elimizden alındı.

Gelelim Faruk’s Hot Dog’a ve niye devrimci olduğuna…

FARUK’S HOT DOG

Açılalı daha çabucak hemen bir hafta dahi olmayan Faruk’s Hot Dog ise işte tam olarak bu batıdan modellenen ve artık yenmesi azap haline gelen sosisli sandviçlere karşın illa “Turkish Hot Dog” diyerek Türkiye’de, bir daha yazımın başında belirttiğim Türk damak tadının alışık olduğu “büfe sosislisi”ni epey ileri taşımayı kendine misyon edinmiş şirin bir sosisli büfesi. Pekala Türk sosisli sandviçi olarak bildiğimiz sokak büfe sosislisinden Faruk’s Hot Dog sosisli sandviçlerinin farkı ne?

PİŞİRME METODU VE SOSİS SEÇİMİ

Büfelerdeki ucuz ve muhteviyatı tavuk olduğu söylenen sosislerin bilakis Faruk’s Hot Dog sosisleri yüzde yüz dana eti, özel kalibre imal ediliyor ve fümeleniyor. Sosisler büfelerdeki üzere salçalı sosta pişirilmiyor. Dünyadaki en sağlıklı pişirme biçimlerinden (benmari) ile özel aygıtlarda yüksek ısıda buharda pişiriliyor. bu biçimdece yağı, lezzeti, füme rayihası hepsi sosisin içerisinde kalıyor. Ayrıyeten bu türlü piştiği için sosisi ısırdığınız vakit içerisi sulu, dışı ise sert oluyor. (Bir sosisi yerken en sevdiğim de bu) Bu bağlamda bu pişirme metodu ile Amerika Chicago’da yapılan sosisli sandviç stilini da andırıyor olağan.

Tıpkı büfelerde olduğu üzere salça sosları da var. Lakin onun için de farklı bir tanım geliştirmişler ve salçayı daha güçlü bir sos olarak ortaya çıkarmışlar. Tıpkı sosislilerde yaptıkları üzere salça sosunu da başka bir benmari küvetinde buharda tutuyorlar. Her siparişte bu özel tanım salçayı tıpkı büfelerde olduğu ekmeğin tek bir tarafına sürüp sosisi sandviçin üzerine bırakıyorlar.

esasen yalnızca bu geliştirmeler ile bir arada piyasadaki sosisli sandviçlerden on gömlek üstün hale geliyorlar.

BÜFE HARDALI VE TURŞUSU

Yazımın başında bahsetmiş olduğum, büfelerde bulunan toz hardal ile yapılan çok acı büfe hardalı burada da yapılıyor. Natürel ki bu hardalı da kendilerince geliştirmişler ve sertliğini daha da artırmışlar. Ayrıyeten turşu da büfelerde yediğimiz turşular üzere dikey kesim ve tıpkı lezzete.

YALNIZCA ÜÇ ÇEŞİT SOSİSLİ MEVCUT

Garnitür ve soslar ile sonsuz çeşit sosisli sandviç kombinasyonu yapmak yerine Faruk’s Hot Dog menüsünü başlangıçta üç çeşit sosisli sandviç ile hudutlu tutmuş.

Classic Faruk, Blondie Faruk ve Russ Faruk. İddia edersiniz ki, klasik olan bildik büfe sosislisinin Nirvana versiyonu olan, Blondie Faruk çedar seven gençlik için çedar örtülü, Russ Faruk ise biroldukça yerde “Goralı” diye de anılan Rus salatası ilaveli… Menü bu kadar.

Çalışan yetkili “Türk Büfe Sosislisi”nin en âlâ meselai yapmak için kolları sıvadıklarını söylüyor. Ayrıyeten bu geliştirdikleri yeni model ile tüm dünyaya Türk yöntemi sosisli sandviçi “Turkish Hot Dog” ismi ile duyurmak istediklerini de kelamlarına ek ediyor. Daima derim Amerika’yı bir daha keşfetmeye gerek yok. Bir şeyleri daima yurt haricinden kopyala yapıştır yapmak yerine üzerinde bulunduğumuz güçlü havzadaki kıymetler üzerine düşünmek ve onları yine yorumlamak kâfi aslında.

Ben hem klasik, birebir vakitte Rus salatalı Faruk’tan yedim ve her ikisini de epey beğendim. Ayrıyeten şişe ayranları da kara mayalı bir ayran ve çok başarılı. Hepsini tavsiye ederim ve Faruk’s Hot Dog’a sosisli sandviç konusunda baş karışıklığımı giderdikleri için teşekkürü bir borç bilirim.

Pekala Faruk ismi nereden mi geliyor?

Onu da gidince artık siz sorar, öğrenirsiniz…

Salih Seçkin Sevinç